måndag 23 mars 2009

Du kan lita på mig, ja ja ja, du kan lita på mig

Ha ha ha, Nu kom Sam hem från sjukhuset där han skulle ta sitt vaccin. Egentligen hade jag kunnat ge vaccinet hemma tänkte jag, men för att vara på den supersäkra sidan ville jag att han skulle ta vaccinet på ett sjukhus om eventuell reaktion skulle uppstå. Så som jag lärt mig i mina studier till sjuksköterska.

Stackars Sam fick sitta och vänta i flera timmar och sen när han träffade doktorn på det fina sjukhuset så fick han svara på frågor om hur länge han varit gift, om han haft sex innan äktenskapet och vad han hade för symtom. Superdoktorn trodde att han hade knullat runt och var orolig att han skulle bli smittad!
Hepatit B smittas i och för sig genom blod och sekretkontakt, men det är vad som rekommenderas till alla svenska resenärer som åker till Indien. Om man råkar ut för olycka, kliver på en nål, tatuerar sig, har sex.. Hepatit A smittas ju genom vatten och grönsaker!

Men efter övertalning försökte superdoktorn ge honom två olika doser en med hepatit A och en med B, men eftersom Sam kom ihåg vad jag sagt sa han att det ska vara möjligt att få i en dos kallad Twinrix som innehåller båda vaccinen. Och då ringde doktorn något samtal till någon som sade att det skulle visst vara så. Och de rotade fram en Twinrix injektion och gav honom och sedan fick han recept på att hämta ut separata hepatit B doser eftersom superdoktorn sa att om man tar Twinrix behöver man inte ta samma igen utan att det räcker med hepatit B vid de följande doserna. Vilket är helt fel! Och jag läser på fass.se hemsida igen bara för att försäkra mig om att jag har rätt och jag ångrar att vi inte bara gick och köpte Twinrix på första bästa medical shop. Och jag lovar mig själv att jag aldrig ska tvivla på min egen kunskap igen och att jag ska ge honom de resterande doserna. Kan man lita på indisk sjukvård? Kan man det?

Inga kommentarer: