lördag 22 november 2008

Bröllopsshopping i Delhi


I Delhi träffar jag en auntie till Sam och hennes man och de är mycket gulliga och trevliga människor och de tar mig än på det ena caféet och restaurangen efter det andra och vi har intellektuella diskussioner om allt mellan himmel och jord och bröllop såklart och allt känns väldigt enkelt och spontant och precis vad jag behöver efter Bihar. En heldag spenderar jag och aunti sedan med att leta bröllopssaree till mig och vi hittar tillslut en fin i cremevit i siden och jag känner mig lite läskigt spontan då jag räcker fram mitt mastercard för det säger bara swish och så försvann det en indisk månadslön. Och så köper vi lite pärlor för halsband och tittar på skor och jag inser att jag är väldigt mycket mer av en funderare på saker och ting än aunti för hon säger bara köp och jag vill liksom tänka lite längre på saken, men jag tror det kan vara precis det jag behöver och så köper jag ett par rajastjhani sandaler med tanken att jag kan ha de i alla fall någon annan gång, och aunti skrattar för att jag inte vill ha något som är mer än simple och sätter mig på tvären mot allt för mycket tingeling och hon köper en annan sidensaree till mig att ha vid annat tillfälle. Sen följer jag med hem till dem och äter middag med Sams kusiner och tittar på deras lilla hund som är en pekines och jag lyfter upp den och tycker den ser märklig ut för bara har jag bara sett sådana i porslin och sent på kvällen kör de mig tillbaka och jag däckar utmattad i Ellis lägenhet i Krishna Nagar i södra Delhi.

Inga kommentarer: