fredag 3 oktober 2008

Hej Hej Bombay

Eftersom jag inte slösa bort min sista dag i frihet sov jag bara två timmar på förmiddagen och gick sedan ut för att äta lunch på en äkta indisk vegetarisk restaurang, titta på havet och the Gate of India. Det är ju otroligt vad indierna kan göra för magi så att gröna ärtor och spenat smakar himmelskt.
Det tar några timmar för mig att acklimatisera mig, men hindin ramlar snart in i huvudet på mig, jag kommer ihåg hur mycket som är lagom att dricksa och när, jag äter med högra handen och säger nej till gatuförsäljare. Den enda jag köper något av är en liten kille som har en lista där jag skriver upp mitt namn för att stödja arbetet mot ett bättre klimat och ger honom 20 rupies och tänker att det är väl det minsta jag kan göra när jag flugit 7000 km över oceanen.
Sen bokar jag dejter för resten av dagen och möter först upp Puja som jag inte sett på länge. Vi åker med hennes chaufför till en super delux restaurang och äter där en speciell chokladdessert som hon berättar att hon är fullständigt galen i och aterkommer darfor hit flera ganger i veckan. Vi pratar om att jag ska gifta mig och jag frågar lite undrande hur hennes föräldrar ställer sig till att jag ska gifta mig med en indier och hon säger att de är helt lugna med det om han är vettig och seriös och kommer från en utbildad familj. Hon berättar hur svårt det är för henne att hitta någon lämplig man då Jain killarna hon känner inte passar in på alla kriterier. Egentligen är hon inte så kräsen, men han skall i alla fall vara från en familj i samma samhällsklass, vara utbildad, pengar spelar inte så stor roll säger hon, men det viktigaste är att han utbildar sig för att utveckla sig själv och inte bara lever på familjens företag. Och så ska han inte vara fast i rökning eller alkohol. Att han dricker öl ibland för sällskaps skull är helt ok, säger hon och jag tycker inte det låter helt orimligt för henne att hitta någon. Hon säger att hon tror mest på arrangerat i alla fall, och förtydligar att det inte alls handlar om att hon inte skulle ha något val, utan mest att föräldrarna föreslår och hon får dejta och välja.

Inga kommentarer: