onsdag 15 oktober 2008

Pa vag mot Mangalore



Vi möter upp Joyti och Lohit halv fem på morgonen, Joyti är nästan lika pömsig som jag men Lohit och Sam är vakna och ivriga att köra och det är väl tur det för då kan Joythi och jag luta oss bakåt och slappna av medan våra grabbar, he he, så sjukt jämställt det är, korsar och tvärsar och tutar rakt igenom den kaotiska morgontrafiken. Jag får väl skylla det faktum att jag inte kör på att jag inte är van vid vänstertrafiken och att det förutom bilar och människor befinner sig kor, hundar och getter på vägen.
En lång resa går så backe upp och backe ner på stora vägar och små vägar genom djungel och på en highway som ibland är rena rama leråkern. Vi lyssnar på musik och sjunger med till Beatles och Judas Priest och jag har igen lite svårt att fatta jag är i Indien för kontrasten blir så stor i vår lilla Fiat.
Vi stannar till uppe i en bergsby och äter lunch och där teplantagen breder ut sig dricker vi te från trakten och sträcker på benen och så kör vi vidare genom naturreservat och djungelväxter med lianer som hänger ner över vägen så någon har klippt ut hål i dem för att bilarna ska köra igenom. Det står skyltar att djuren har företräde och jag hoppas innerligt att jag ska få se en radda vilda elefanter men vi ser bara några apor och så några kor och getter såklart. Lohit och Joyti som är hinduer (vilket för övrigt alla Sams kompisar är) tar oss med till ett gammalt tempel och det är en mäktig känsla att vara så nära historien. Stora figurer dansar längs hela väggarna på insidan och Lohit visar mig hur någon för (om det nu var muslimer vågar jag inte säga) plundrat och försökt förstöra templet genom att hugga av huvudet på små tempelriddare på häst som kläder utsidan.
Efter tolv timmars skumpande når vi tillslut något utmattade Mangalore och kan mätta våra magar med nyfångad fisk tillagad i en speciell Mangalore masala som är stark längst fram på tungan och vi svettas lite för i Mangalore är det sjukt varmt, sen vi köper lite Old Monk och Cola för att hylla Teresa, tar en klunk, andas ut och sover en lång natt.

Inga kommentarer: