fredag 24 oktober 2008

Morgonbestyr



Idag vaknade jag som vanligt runt sjutiden av att det tutas och plingas i klockorna i templet utanför. Människorna har börjat med morgonbestyren och slår i hinkar, hundar skäller och bilen som backar spelar trudelutten Dhooom och det är omöjligt att sova fastän jag somnade sent igår kväll med. Klockan åtta utför jag mitt enda uppdrag som hemmafru. Jag går upp och tassar över det blanka marmorgolvet in till Sams rum och ruskar i honom. Eftersom han är som min bror Simon dvs helt omöjlig att väcka börjar jag redan klockan åtta.

Sen går jag till köket och värmer vatten och gör te till mig och pulverkaffe med en sked socker till Sam. Sen går jag tillbaka och väcker honom igen, denna gång med kaffet under näsan och han frustar och pustar och pratar i sömnen och om jag har tur vaknar han på riktigt och ser att det är jag och då är han inte längre sur och skäller på Hindi. Jag får väl skylla mig själv att jag tog över detta uppdrag från Bhaia för nu ser jag framför mig femtio år av morgnar med svårväckta Sam.

Klockan kvart i nio är han vaken och klarar av att gå upp och då går jag och lägger mig och vilar igen medan han tar bad och rakar sig. Under tiden lagar Bhaia frukost, gröt och nypressad juice och stekt ägg . Vi äter frukost tillsammans innan han pussar mig på pannan och försvinner till jobbet och det är väl där jag är ungefär nu. Fram till klockan 14 kan jag använda datorn för sedan är det ransonering av strömmen dvs. strömavbrott mellan 14 och 18 och då läser jag min bok på taket i svänggungan eller svettas häcken av mig på träningsmaskinen.

Igår satt jag med Mum på nedervåningen i flera timmar medan hon berättade om gladiatorer och Roms historia och sen om hur Engelsmännen var de första att invadera Amerika med båten Mayflower och hon berättar om människorna i Punjab och hur de är ett festande vilt och glatt folk och sen om Rajasthan och Gujarat och hon är som en levande historiebok med en kristen twist och hon berättar om Martin Luther och tyskarna och hur Engelsmännen invaderade Indien och hur de kristna i Indien varit kristna långt tidigare och hur en som hette Thomas mördades i Tamil Nadu för länge sedan men att Hinduerna ändå är ett fredligt folk.

Och hon frågar om hur det är i Europa och berättar Dad’s syster som bor i England och som inte tycker om Engelsmän, för de är alla snobbiga och inte familjeorienterade. Och hur Sam har två kusiner där som är födda där och nu är advokater och vill gifta sig med engelska flickor men hur mamman i familjen vägrar för de borde gifta sig indiskt och jag frågar om de vet om mig och Sam och hon säger nej och jag undrar när den dagen kommer. Och hon frågar hur det är i Sverige och jag försöker att inte generalisera något men det är svårt för hon vill veta hur alla folk är och om det finns ett folk som heter vikingar och vad de levde av och var de bodde och jag kan inte någonting om min egen historia.

1 kommentar:

Carolina sa...

Stina! Vad roligt att få dela ditt liv i Indien! Du skriver så levande! Stor kram och all lycka. Hälsa Sam