fredag 31 oktober 2008

Modernaste metron


På torsdagen går vi upp tidigt och äter fruktsallad med curd till frukost. Brudarna i lägenheten går iväg till sina kontor och Eleonor och jag dressar upp oss i nytvättade salvar kamez och är ute ur lägenheten vid tio på morgonen. Vi börjar med att kika förbi Eleonors skräddare som är en liten man i tjocka glasögon och vitt hår som sitter lutad över symaskinen. Han berättar att även idag är det festival och denna gång skall systrar ge sina bröder en tikka i pannan, och jag tänker på rakhifestivalen då man knyter band runt broderns arm, men det är inte samma sak säger han.

Vi bestämmer oss för att testa att åka tunnelbana och tar en riksha till närmaste tunnelbanestation och när vi kliver in blir vi paffa för det är en flashigare tunnelbana än New York och London och Paris och Stockholm och möjligtvis bara Köpenhamns tunnelbana är i samma nivå, fast här blir vi kroppsvisiterade av snygga tjejer i khakiuniform och basker och väskan åker rullband genom röntgenmaskin och vi betalar 11 rupier var och sen vi glider nedåt underjorden båda lika förvånade för golven skiner. Vi sätter oss på fräscha säten i stål och runtomkring oss står det fullt med folk och jag tänker att detta är så bra, för om alla skulle köra bil så skulle det bli så fullt och jag tänker det är därför trafiken inte är lika galen i Delhi som i Bangalore och jag längtar till metron är klar i min nya hemstad.

Inga kommentarer: