fredag 31 oktober 2008

I Delhi


Framme i Delhi möter Eleonor min käre kamrat upp mig på perrongen. Delhi är varmt och disigt och på tågstationen är det packat med folk och jag ser några backpackers i shorts och känner mig sjukt mycket hemma i min Salvar Kamez och det är skönt att sträcka på benen och jag följer efter Eleonor som köper biljetter åt oss till Bihar i tourist quota och pratar finaste Hindin.
I södra Delhi (Safdarjung enclave) i rena kvarter nära ambassader och departement bor Elenor med ett gäng brudar från hela världen som har praktik på olika kontor som UNESCO och UNFPA. Utanför lägenheten (som är stor med flera rum och överallt går tvättlinor kors och tvärs med fina indiska kläder) finns ett tempel och på den långa balkongen som sträcker sig längs hela väggen står man nästan näsa mot näsa med Ganesha.
Jag tar en välbehövlig dusch och sedan tar vi en lång promenad till en park med grönt vatten och hoppar ner från ruiner, och tittar på gäss och letar efter sandaler och sen dricker vi lassie och jag svettas för det är mycket varmt. På kvällen efter en liten siesta tar vi en Riksha in till hippa kvarter och dricker chailatte på ett kafé där kyparna bär fez och det står alladinlampor på toaletten. Där sitter vi i en zebrarandig soffa och pluggar hindiglosor om medicin och försöker komma ihåg ögonbryn och ögonlock och smärta och sånt som kan vara bra att veta i Bihar.

1 kommentar:

rebecka fransson sa...

mer, mer... jag vill ha mer. ibland tänker jag att jag int ska läsa på ett tag för att kunna få större dos på en gång...
fina du. ska du jobba nu i bihar?
puss