onsdag 22 april 2009

Husdjur

Häromnatten bröts hettan av ett kraftigt åskväder och det regnade stora floder vilket ledde till temperaturen sjönk några behagliga grader. Jag har aldrig varit så tacksam för ett regn i hela mitt liv. Lukten av våt lera, vinden som smällde i fönstren och blixtar fräste på himmelen. Vi kunde till och med tända några ljus när strömmen gick utan att vara rädd de värmde oss för mycket.
Men när regnet forsade och fyllde varenda grop kom också andra saker upp ur sina hålor.

I går mötte Bhaia och Freddy en kobra när de var ute på sin dagliga eftermiddags promenad. Som tur han Bhaia se kobran innan Freddy klev på den, men den var låång, längre än Bhaia själv beskrev han och förklarade hur hans hår stod rakt upp, Bhaias alltså.
Jag har som tur var sovit ganska gott eftersom Sam försäkrade att kobror inte kan klättra i trappor även om jag ser till att tända lampan nu när jag går upp på toan på natten. Jag lärde jag mig faktiskt det redan häromdagen eftersom jag klev på något hårt som knastrade lite och sedan var försvunnet när jag tände lampan.

Däremot har vi skaffat ett annat husdjur. En pytteliten Geckoödla springer runt i vårt rum och försöker fånga myggor på nätterna. Hon är inte så jättesnabb på att fånga dem ännu och vi har bara sett henne misslyckats så Sam slog några myggor och klistrade fast dem på väggen för att hjälpa henne såhär i början. Hon kanske är lika lång som ett lillfinger och har väldigt små tassar. När vi tittar på film lyfter hon på huvudet och tittar rakt på oss med små pepparkaksgubbsögon. Igår tittade vi nog mer på henne än på filmen. Hon får heta Gecko.

2 kommentarer:

evamargareta sa...

Bättre en gecko på väggen än tio kobror i trappan....

Hanna K sa...

vilken söt.